Mette Hanekamhaug (FrP): Det er i dag forholdsvis store forskjeller blant skolene i Norge på hva elevene får i standpunktkarakter og som karakter på eksamen. Dette skaper en skjev konkurransesituasjon mellom elever som i neste steg skal konkurrere om plasser på videregående eller høyere utdanning.
Er statsråden villig til å vurdere anonym retting av prøver som en mulig løsning for å rette opp skjevhetene i karaktersettingen?
Begrunnelse
Det fremkom nylig i media at en ser store forskjeller mellom de karakterer elevene får på henholdsvis standpunkt og eksamen. Dette er en stor utfordring, da det skaper en skjev konkurransesituasjon for de elevene som senere skal kjempe om plass på enten videregående eller høyere utdanning. Det er viktig at karakterer er en objektiv vurdering av elevens faglige kunnskaper og ferdigheter, og at denne ikke farges av en lærers subjektive oppfatning av en elev. Forskjellene mellom standpunktkarakterene og karakterene ved eksamen viser at det er andre elementer som kan spille inn i karaktersettingen enn kun en vurdering av det faglige innholdet. Mens eksamen rettes anonymt settes standpunktkarakterene av lærerne basert på prøver en har rettet underveis, vel vitende om hvilken som har stått bak hver besvarelse.
Anonym retting av prøver vil kunne bedre denne situasjonen. En anonym retting vil være bedre for lærerne da de selv er sikker på at deres karaktersetting er objektiv og rettferdig.
Videre vil det være bedre for elevene da de er trygge på at karakteren kun er en gjenspeiling av deres faglige kompetanse, fremfor hva læreren føler om dem personlig. Dette vil kunne eliminere usikkerhet blant elevene og beskyldninger av forskjellsbehandling fra lærer. Samtidig vil en anonymisert retting redusere innslaget av andre elementer for karaktersettingen enn det rent faglige, noe som vil kunne jevne ut forskjellene mellom standpunkt- og avgangskarakterene på landsbasis. Dette vil igjen sørge for en mer rettferdig konkurransesituasjon for elevene når de skal søke seg til videre utdanning.