Gunnar Gundersen (H): Det er det siste halvannet år kjøpt inn 53 farlige cellebiler i politiet til 58 millioner kroner. Resultatet er at kjøretøyene ikke bør kjøre i mer enn 50 km/t med personer i celleseksjonen.
Hvilken forklaring har statsråden på dette og hva gjøres for at lokalt politi ikke skal bli skadelidende og bli påført store ekstrakostnader grunnet noe som utenfra synes som et feilinnkjøp?
Begrunnelse
Å kjøre i 50 km/t kan i mange tilfeller føre til trafikkfarlige situasjoner og der det ikke er mulig å kjøre forbi vil det føre til irritasjon. På en av Norges mest trafikkerte veger - E6 over Rudshøgda mot Moelv - er det nå satt opp midtdelere. Lensmannen i Ringsaker er stasjonert i Brumunddal og må kjøre denne strekningen dersom det foretas arrestasjoner i Moelv eller på Sjusjøen. Dette skjedde for noen dager siden. Mange bilister undret seg sikkert over en politibil som kjører i 50 km/t på E6 der det ikke er mulig å kjøre forbi grunnet midtdeler.
Dersom politiet får lengre fangetransporter fra fengslingsmøter eller rettssaker og til fengsel er det ikke forsvarlig eller praktisk å transportere fangen i cellebilen. Mer hensiktsmessige transportmidler må derfor leies inn, noe som betyr ekstra kostnader for det lokale politi. I en situasjon der politiets ressurser er presset fra før og det er et sterkt fokus på å øke politiets synlighet, er denne type ressursbruk uheldig for å si det forsiktig.
Det koster anslagsvis 100.000 - 150.000 kr å bygge om de nyinnkjøpte cellebilene.
Dette må belastes budsjettene til det lokale politi. Ressursene finnes ikke tilgjengelig og må gå på bekostning av annen innsats.