Ivar Kristiansen (H): Industristedet Glomfjord har hatt en rivende utvikling de siste år, og vil ha en eksportverdi i år på mer enn 5 mrd. NOK. Vareflyten til og fra bedriftene går i hovedsak på vei, hvor strekningen Glomfjord - Ørnes ikke på noen måte er dimensjonert for økte godsmengder. Veien ble i år klassifisert til fylkesvei, og lite tyder på at fylket er i stand til å kunne prioritere en opprusting som ivaretar industriens fremtidsbehov.
Hva vil statsråden foreta seg slik at ikke utviklingen i Glomfjord stanser opp pga. rv 17s veistandard?
Begrunnelse
Industristedet Glomfjord er ett av landets mest betydelige industriclustre. Det har vært en betydelig utvikling i Industriparken de senere årene. Det er rundt 900 sysselsatte i parken, og aktiviteten er økende. Nye prosjekter står for tur. Imidlertid er veistandarden på strekningen Ørnes - Glomfjord i såpass dårlig forfatning at dette truer Industriparkens konkurransekraft og fremtid. En akseptabel opprusting av veien er anslått å koste ca kr. 170 mill. (Industrien har alene de siste 4-5 år investert alene over 4 milliarder kr. i Glomfjord.) Lite tyder på at Nordland Fylkeskommune vil være i stand til å kunne prioritere denne veistrekningen på mange år.