Øyvind Halleraker (H): Kan statsråden gjøre greie for hvilke offentlige støtteordninger et gründerselskap som Elbil Norge AS kan dra nytte av, og i den grad statsråden mener fondsordninger er aktuelle, er statsråden enig i at en avtale ikke bør favorisere fondet på bekostning av gründere og de private eierne?
Begrunnelse
Små og mellomstore bedrifter er grunnfjellet i Norsk næringsliv. De representerer 99 pst av alle bedrifter i landet, og står for halvparten av verdiskapingen.
Fremover trengs en stor omstilling i norsk næringsliv. Fra oljeavhengighet er Norges fremtidige velferd avhengig av en overgang til andre næringer. Kunnskapssamfunnet har gitt nye muligheter. Norge har mange ingeniører med stor kompetanse og høy innovasjonstakt. Utfordringen er å få kommersialisert ideene slik at disse kan sikre velferdsstaten også for fremtidige generasjoner.
Klimaendringer er en av vår tids aller største utfordringer. Nylig ble forslaget Klimakutt fremlagt, som konkluderer med at norsk transportsektor må ta den største delen av utslippskuttene, og at veitrafikk alene skal kutte 10,3 millioner tonn klimagasser innen 2020. Dette er ambisiøse og store krav som fordrer en formidabel satsing på blant annet klimanøytrale kjøretøyer.
EL-bil Norge har produsert el-biler, Kewat og Buddy, til det norske markedet gjennom nærmere 20 år uten offentlig støtte.
Bedriftens produkter krever stadig innovasjon og stor satsing i utvikling av teknologi. Dette er kostnadskrevende på kort sikt, men en satsing som vil kunne gi både bedriften, miljøet og samfunnet store gevinster fremover. Samtidig vet vi at en av bedriftens konkurrenter, Think, har mottatt stor offentlige støtte over mange år. Det er derfor også interessant å høre statsrådens vurdering av denne forskjellsbehandlingen.