Peter N. Myhre (FrP): 17. juni 1997 sluttet Stortinget seg til forslaget om å bygge Bjørvikatunnelen og rv 150 Ulven-Sinsen i Oslo. Dette var under behandlingen av Norsk Vei- og Veitrafikkplan 1998-2007. I stortingsmelding nr 37 (1996-1997) ble Bjørvikatunnelen prisanslått til 1 300 mill, og Ulven-Sinsen til 310 mill.
Hva regner regjeringen med at sluttregningen for de to veiprosjektene blir, hvorfor er investeringssummen økt, og hvordan skal overskridelsene dekkes?
Begrunnelse
Statens Vegvesen opplyser på sine nettsider at prisen på Bjørvikaprosjektet nå er kommet opp i 5 900 mill, og Ulven-Sinsen 3 000 mill til sammen 8,9 milliarder. Hvis dette er riktig, er de to prosjektene blitt ca. 7 milliarder dyrere enn det som Stortinget sa ja til i 1997.
Dette reiser også et prinsipielt spørsmål om Stortinget ville godtatt det hvis prosjektene hadde riktig prislapp da Stortinget ble invitert til å gi klarsignal i 1997. Uansett vil det være riktig å nå foreta en gjennomgang av prosjektene for å finne ut hva som er årsakene til de enorme overskridelsene og hvilke konsekvenser dette må få for de som har ansvaret for dette.