Øyvind Håbrekke (KrF): Sentrale aktører hevder det har vært en dramatisk reduksjon i støtten til synssektoren fra 2009 til 2010. Det oppleves blant annet som urettferdig og urimelig at synssentrenes produksjon av punktskrift må skje innen rammetildelingen til sentrene, og at det ikke er øremerkede midler til opplæring for foreldre til blinde og sterkt svaksynte elever som har rettigheter etter §§2.14 og 3.10.
Hvordan vurderer statsråden utviklingen på dette området?
Begrunnelse
Blinde barn går i dag i vanlig skole og får der nødvendig tilrettelegging. Lærere og elever får oppfølging blant annet fra de to kompetansesentrene for synshemmede, Tambartun i Melhus og Huseby i Oslo. Tambartun kompetansesenter er et statlig spesialpedagogisk senter for synshemmede som ligger i Melhus kommune i Sør-Trøndelag. Reduserte bevilgninger over tid har gitt en utvikling som blant annet har vært medvirkende til at viktige stillinger ved senteret står vakante, og det har vært liten eller ingen mulighet til nytilsettinger og følgelig overlapping for overføring av kompetanse til yngre medarbeidere. Det er stor fare for at kompetanse på kjerneområder i synspedagogikken kan gå tapt. Videre er antallet årlige kurs som arrangeres av senteret de siste årene redusert fra i overkant av 50 til ca. 30. Kun to brukergrupper, punktskriftsbrukere og elever med diagnosen Spielmeyer Vogt (NCL), får tilbud om kurs på Tambartun. Tilbud til svaksynte elever, synshemmede med sammensatte vansker og synshemmede med autismespekterlidelser, gis ikke lenger.
Årlige idrettssamlinger for elever er falt ut, det samme gjelder personalkurs i idrett, nivådifferensierte mobilitykurs, og personalkurs i kartopplæring. På grunn av manglende oppdatering av maskin og programvare har senteret store problemer med å gi elever som benytter punktskrift i opplæringen og deres lærere, nødvendige innføringer under kurs.