Gjermund Hagesæter (FrP): Ved lovendringen i 2003 ble kommunene gjennom sine respektive kontrollutvalg, pålagt å utføre eierskapskontroll med kommunenes eierinteresser i selskap. Denne kontrollen ble gjort obligatorisk og skal utføres årlig. For at en slik kontroll skal bli hensiktsmessig og være mest mulig effektiv, forutsetter det at kommunene har utarbeidet eierskapsmelding samt eierskapsstrategier for det enkelte selskap.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at slik eierskapskontroll blir mest mulig rasjonell og effektiv?
Begrunnelse
Kommunene er betydelig inne på eiersiden i selskaper som driver offentlig tjenesteproduksjon i egenregi og i selskaper som driver tjenesteyting kommersielt i konkurranseutsatt næring.
Selskapsstatistikk utarbeidet av Telemarksforskning viser at pr mars 2009 var det registrert 2.617 kommunale selskaper med mer eller mindre spesifikke formål fordelt på de ulike sektorer. Organisasjonsformene varierer fra kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKS) og til aksjeselskap (AS).
Selskapene sysselsetter i overkant av 46.000 årsverk og representerer store økonomiske verdier.
I tillegg til utarbeidelse av eierskapsmelding generelt for de samlede eierinteresser i selskap og eierskapsstrategier for det enkelte selskap, bør det avklares om hvem som bør ha ansvaret for å koordinere kommunens eierstyring i selskaper kommunen har eierinteresser i; politisk gjennom ordfører eller den som er valgt til å representere kommunen i det respektive styre, representantskap eller generalforsamling, eller administrativt gjennom administrasjonssjef.
KS har opprettet et eget Eierforum og utarbeidet anbefalinger om hvordan slik eierstyring kan gjennomføres.
Imidlertid er ordningen valgfri i dag og mindre enn hver fjerde kommune har utarbeidet eller har planer om å utarbeide slik eierskapsmelding.