Vigdis Giltun (FrP): En sak om trygdebil er anket. Anken ble avslått og saken oversendt trygderetten. 8. desember 2009 sendte Nav Klageinstans Midt-Norge saken til trygderetten - som aldri har mottatt den. Ifølge opplysninger fra trygderetten og Nav Midt-Norge har saken blitt sendt frem og tilbake siden desember 2009, ikke blitt avhentet i posten av Trygderetten og igjen gått tilbake til Nav som har fremsendt den på nytt. Det er nå ikke mulig å få kontakt med saksehandler i Nav.
Hvordan skal brukeren forholde seg for å få saken behandlet?
Begrunnelse
Mange brukere gir opp å få sine saker behandlet og risikerer å få psykiske problemer i tillegg til sine økonomiske problemer og frustrasjon over å ikke nå frem i systemet når de har behov for hjelp fra velferdssamfunnet og Nav! Det er ofte personer med både fysiske, psykiske og økonomiske problemer som henvender seg til Nav for å få sine rettigheter belyst og oppfylt. Mange har ikke ressurser til å ringe daglig i månedsvis for å oppnå kontakt med en saksbehandler eller møte opp på Nav-kontoret stadig vekk for gjentatte ganger å bli avvist, nedlatende behandlet eller få beskjed om at saksbehandler ikke har kompetanse eller kunnskap om saken eller regelverket og at saken må sendes til et annet kontor. At det skal ta 7-8 måneder å få en sak oversendt til trygderetten fra Nav etter en rundgang mellom trygderetten, Nav og posten for så å måtte vente minst like lenge på å få saken behandlet er uakseptabelt og uverdig. Slike forhold skaper store belastninger på brukeren og bidrar ikke til å forbedre vedkommendes situasjon, slik behandling hos Nav var ment å skulle gjøre. Det er vanskelig å se hva en bruker kan gjøre når saken blir trenert, feilsendt eller/og rotet bort og fortvilelse er ofte resultatet.