Gjermund Hagesæter (FrP): I løpet av 2010 vil kommunene og fylkeskommunene investere for flere milliarder i ulike investeringsprosjekter. Blant annet i offentlige bygg eller tilbygg til sådanne og i vei/infrastruktur.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre kommunens administrative og økonomiske oppfølging og kontroll av investeringsprosjekt samt etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser ved så vel anskaffelser til investeringer som til drift?
Begrunnelse
Oppfølgingen av kommunale investeringsprosjekt varierer fra kommune til kommune.
Budsjett- og regnskapsreglene for kommuner og fylkeskommuner tilsier at status for prosjektene (selv om prosjektene går over flere år) skal bevilges i budsjett- og økonomiplanen hvert år og rapporteres sammen med den øvrige periodevise økonomirapporteringen samt i kommuneregnskapet i kommunen.
For å utfylle regelverket, har flere kommuner valgt å utarbeide egne retningslinjer for avleggelse av sluttregnskap for investeringsprosjekt.
Grunnene er blant annet utfordringer knyttet til å følge opp prosjekt som går over flere år.
Disse retningslinjene konkretiserer blant annet hvem som har ansvar for oppfølgingen, saksgang, budsjett og regnskap samt eventuelle tilleggsbevilgninger, samt årsaker til mer-/mindreforbruk.
I tillegg gir avleggelse av sluttregnskap en indikator på kommunens etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.
Sistnevnte er en stor utfordring for kommunene.
Statistikk fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) for 2009 viser at 49 saker utgjorde klager på anskaffelser foretatt av kommuner og 14 av fylkeskommuner. Dette gjelder så vel anskaffelser til drift som til investeringer.
Hovedintensjonen med regelverket for anskaffelser er å få en mest mulig effektiv ressursbruk av offentlige midler ved at konkurranse skal bidra til å gi mest mulig og best mulig varer og tjenester for hver offentlige krone.