Elisabeth Vik Aspaker (H): I lys av alvorlige innvendinger bl.a. fra advokathold, vil kunnskapsministeren ta initiativ til en evaluering av Opplæringslovens § 9a, den såkalte mobbeloven innført i 2003, i den hensikt å forbedre og presisere loven slik at den kan fungere etter hensikten og i sterkere grad virke mobbeforebyggende?
Begrunnelse
Sju år etter innføring av en egen paragraf i Opplæringsloven som skulle sikre elevene et godt psykososialt læringsmiljø, viser undersøkelser fortsatt at så mange som 50 000 barn føler seg mobbet i skolen. Den nye § 9a omtales gjerne også som mobbeloven, men til tross for en rekke grove mobbetilfeller i norsk skole, opplever foreldre og barn at loven ikke virker og at skolen og skoleeier i liten grad stilles til ansvar. Fra advokathold vises det til at det til at loven er innholdsløs og ikke fungerer etter hensikten, den er for uklar og det konkluderes med at rettssikkerheten til norske skolebarn ikke er blitt styrket slik tanken var da loven kom. Kritikken fra advokathold får støtte i ulike nettverk og organisasjoner som arbeider for å bekjempe mobbing i skolen. Oppfatningen er at loven ikke virker som noe ris bak speilet, når det er slik at det selv i alvorlige mobbesaker synes umulig å stille noen til ansvar.