Arne Sortevik (FrP): Bussnæringen opplever rekrutteringsproblemer. I mars 2007 vedtak Stortinget nye regler for kvalifisering og opplæring av førere av visse kjøretøy for transport av gods og passasjerer. FrP understreket at dette ikke måtte resulterer i for høye kostnader for å få førerkort.
Kan statsråden fremlegge oversikt over nye antall førerkort for buss f.o.m. 2005 t.o.m. 2010 m. tilh. kostnad for førerkort, og angi hva som blir gjort eller vil bli gjort for å redusere kostnadene ved å ta førerkort for buss og for vogntog?
Begrunnelse
Jeg viser til Innst. S nr 140 2006-2007 jf. St.prp.nr.11 2006-2007. Jeg viser videre til FrPs merknader i saken som hitsettes:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter formålet med direktivet som omhandler felles krav om grunnleggende kvalifikasjoner og periodisk etterutdanning for yrkessjåfører. Disse medlemmer gir derfor også sin tilslutning til at Norge innlemmer direktiv 2003/59/EF i EØS-avtalen.
Disse medlemmer vil likevel understreke at Norge innenfor direktivets rammer kan og bør legge til rette for en komprimert variant når det gjelder grunnleggende kvalifikasjoner.
Disse medlemmer mener en slik variant er viktig for å sikre at krav om grunnleggende kvalifikasjoner gis et tids- og kostnadsmessig omfang som i praksis virker rekrutterende til sjåføryrket og ikke rekrutteringsavvisende."