Gunnar Gundersen (H): Hamar Arbeiderblad avdekker i dagens (fredag 4.11.) utgave en sak der NAV og systemet de forvalter framstår som svært stivbent og firkantet. En AFP-pensjonist fikk pga. en feil fra arbeidsgiver i 2008 utbetalt feriepenger på en liten ekstrajobb for selskapet. Han oversteg dermed inntektsgrensen på 15 000 kroner med noen kroner. Feilen ble meldt til NAV umiddelbart, men nå 3 år etterpå krever NAV tilbake flere tusen kroner i for mye utbetalt pensjon.
Er statsråden enig i at regelverket skal praktiseres så strengt?
Begrunnelse
NAV sier de vil foreta tvangstrekk i pensjonen hans for å inndrive kravet. Saken har mange sider. Den avslører mange sider ved det å sette en grense for mulig inntekt i tillegg til pensjon og at det å tjene noen kroner over denne grensen også utløser tilbakebetaling for inntekten under grensen. Det er imidlertid en annen debatt enn det denne saken dreier seg om.
3 år har NAV brukt på en sak som de umiddelbart fikk varsel om at det var gjort feil. Saken kunne lett ha vært løst uten vesentlige kostnader for både skattyter og NAV ved at feilen ble rettet opp. I stedet har man brukt saksbehandlerressurser og uroet en trygdemottaker for et beløp som ikke kan forsvare innsatsen.
Saken avslører også at det er en urovekkende forskjell i NAVs krav til egen saksbehandling og krav de setter til trygdemottager. Dermed berøres også viktige prinsipper som rettssikkerhet og likhet for loven.