Knut Arild Hareide (KrF): Hva er det totale beløpet som bompengeselskap i Norge har tatt opp i lån, slik at det kan bygges og vedlikeholdes veier, under henholdsvis Stoltenberg-regjeringen I, Bondevik-regjeringen II og Stoltenberg-regjeringen II?
Begrunnelse
I Dagsnytt 7. november 2011 avviste Statsministeren behovet for prosjektfinansiering innen veisektoren, og hevdet at det sentrale er at det bevilges nok penger fra år til år. Statsministeren forsterket med dette det inntrykket regjeringen forsøker å skape, nemlig at en ikke vil benytte seg av lånefinansiering for å bygge ny vei raskere.
I Stortingets spørretime 26. oktober uttalte Statsministeren "at hvis Norge begynner å lånefinansiere veiprosjekter, har vi innrettet oss veldig dumt." Statsministeren hevdet videre at "vårt problem er ikke at vi har for lite penger, vårt problem er den totale bruken av penger og eventuelt press på renten. Vi behøver ikke å kjøpe veier på avbetaling, vi kan bevilge til dem kontant."
Dersom regjeringen mener låneopptak er et galt virkemiddel innenfor veisektoren, vil det være interessant å vite det totale lånebeløpet som regjeringen likevel står bak for å få bygget ny vei.
Bompengesystemet har renteutgifter som selskapene må betjene som følge av lånene de tar opp i vanlige banker. Selskapene har og andre kostnader ved å drifte bompengeløsningene.
Bompengeselskapene må dessuten forskuttere statens bidrag til byggingen av veien, og får derfor også renter på dette.
Dersom regjeringen mener dette er å "innrette seg veldig dumt" vil det være av interesse å få en oversikt over låneopptaket som er foretatt, samt en begrunnelse for hvordan dette harmonerer med Statsministerens uttalelser og regjeringens såkalte motstand mot lånefinansiering.