Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Arendal Havn Eydehavn ble etablert i 2008 og aktiviteten betyr mye for regionen. En havn er et knutepunkt for omlasting mellom transportformene, og begrensingene for å få mer gods fra vei og over på sjø i Agder, ligger nå i svært dårlige og lite egnede tilførselsveier til selve havneområdet.
Vil statsråden ta initiativ til en statlig etablering av veiforbindelse mellom E18 og Arendal Havn Eydehavn?
Begrunnelse
Det er tverrpolitisk enighet nasjonalt om at mer av godstransporten skal over fra vei til sjø. For å nå dette målet, er det en forutsetning å sikre gode tilførselsveier til havnene.
Arendal kommune har tatt ansvar lokalt og regionalt, for at denne nasjonale målsettingen skal nås. Ny regionhavn, Arendal Havn Eydehavn, ble etablert i 2008 og aktiviteten har siden oppstart betydd mye for regionen. Begrensingene for å få mer gods fra vei og over på sjø i Agder, ligger nå i svært dårlige og lite egnede tilførselsveier til selve havneområdet. Det å knytte regionhavnen på Eydehavn til ny E-18 trase er sannsynligvis det enkelttiltaket som raskest vil bidra til at overordnede nasjonale mål realiseres på Agder.
Arendal kommune har tatt ansvar for forurensingsoppryddingen i havneområdet, og staten har relativt sett bidratt mindre her enn ved tilsvarende oppryddingsprosjekter andre steder i landet. Ny veitrase utenom Eydehavn sentrum er regulert, områdene er kjøpt opp, men det mangler en endelig finansieringspakke på ca 110mill kr.