Elisabeth Røbekk Nørve (H): Vil statsråden ta initiativ til en konstruktiv dialog med samferdselsministeren for å fremme gode og fremtidsrettede logistikkløsninger for Møre og Romsdal, der Ålesund havn ved behandling av regional transportplan, gis status som knutepunkthavn for Møre og Romsdal?
Begrunnelse
I regional transportplan for Midt-Norge gis det inntrykk av at det skal legges til rette for et logistikk-knutepunkt i Trondheim som skal betjene hele Midt-Norge. Ålesund Havn – landets nest største containerhavn, og Møre og Romsdal som tredje største eksportfylke av tradisjonelle varer der en stor del av eksporten går på sjø, nevnes ikke med ett ord i forslag til regional transportplan. Dette skaper nå stor uro i fylket, der ei effektiv Ålesund havn med en godt utviklet infrastruktur vil være et viktig og avgjørende bidrag for å styrke den fremtidige konkurranseevnen for næringslivet i regionen. Når en ser hvor varestrømmen går i dag, kan det ikke aksepteres at en viktig havn i en region i sterk utvikling ikke nevnes i regional transportplan. Dette skaper stor frykt for at Møre og Romsdal vil bli underlagt et eventuelt logistikk-knutepunkt i Trondheimsregionen, og at dette prioriteres på bekostning av Ålesund havn, - dagens knutepunkt for Sunnmøre og Romsdal. Både Storting og Regjeringen har som mål at større deler av varetransporten skal over fra veg til sjø og bane. Ålesund havn vil være svært viktig for å nå dette målet.
Undertegnede har fremmet en interpellasjon i Stortinget vedrørende fremtidig infrastruktur i Møre og Romsdal, der Ålesund havn vil være en stor og viktig del av debatten. Jeg håper at statsråd for fiskeri- og kyst kan gå i dialog med samferdselsministeren, og bli enig om hvordan en i fellesskap kan sikre Ålesund havn som en fremtidig knutepunkthavn for Møre og Romsdal. En ny havn i Trondheim kan bidra positivt til å styrke sjøverts transport i tråd med Storting og regjeringen sine intensjoner, men det kan overhode ikke aksepteres at den prioriteres på bekostning av Ålesund og Møre og Romsdal i kampen om midler til regional utvikling.