Per Roar Bredvold (FrP): Kan statsråden redegjøre for om det opereres med to ulike aldersgrenser for yrkesmessig kjøring med henholdsvis turbuss og rutebuss, og vil det i nærmeste fremtid skje en endring i alderskravet i forhold til dagens regelverk?
Begrunnelse
Ifølge Statens vegvesen sitt høringsutkast for implementering av tredje førerkortdirektiv (2006/126/EF) i norsk rett, fremkommer det et aldersskille for yrkesmessig kjøring i henhold til Forskrift 16. april 2008 nr. 362 om grunnutdanning og etterutdanning for yrkessjåfører (yrkessjåførforskriften) for buss klasse D for henholdsvis de som gjennomfører komprimert grunnutdanning (140 timer) med en aldersgrense på 23 år og for de som gjennomfører en fullstendig grunnutdanning (280 timer) med en aldersgrense på 21 år.
Bussnæringen i Norge har blant annet utfordringer knyttet til nyrekruttering og ulike krav til aldersgrense ut i fra utdanning gir ikke de nødvendige forutsigbare rammer næringen etterspør.
Ifølge høringsutkastet er direktivet planlagt iverksatt 19. januar 2013.