Øyvind Halleraker (H): Samferdselsministeren har i brev til Askøy Kommune nylig fastholdt sin vurdering av behandlingspremissene for Askøypakken. Her begrunnes avgjørelsen om å stille behandlingen i bero, med påvente av utfallet av KVU/KS1 for transportsystemet i Bergensområdet. Dette er neppe relevant begrunnelse for prosjektene som inngår i Askøypakken, siden finansieringen av denne pakken må bli et eget anliggende.
Vil statsråden revurdere sin avgjørelse slik at man kan få fortgang i dette viktige arbeidet for Askøy?
Begrunnelse
Askøypakken inneholder foruten 10 veiprosjekter, en tung satsing på viktige kollektivtiltak, slik at man kan dempe trafikkveksten på veiene og stimulere trafikantene til å større grad benytte kollektivtransport. Dette viktige arbeidet for Askøy kommune har stoppet helt opp, fordi Statens vegvesen mener at dette må sees i sammenheng med KVU/KS1 for transportsystemet i Bergensområdet. Både fra Bergen og omliggende kommuner er det klinkende klart uttalt at det ikke kan skje noen form for kryssfinansiering av prosjektene knyttet til denne KVU rapporten. Denne må derfor sees på som en overordnet regional plan, hvor de enkelte prosjekt og lokale pakker har sin egen finansiering, etter ønske og vedtak lokalt/regionalt. Det tilligger ikke Statens vegvesen hverken å bestemme eller søke om bompengeprosjekt/pakker. Pakkene må derfor behandles separat og etter ønske fra lokale/regionale myndigheter når vedtak i disse organ foreligger. Det gjør det i dette tilfellet, og pakkens innhold er forlengst avklart med Statens vegvesen. Statsråden burde ta imot slike initiativ med åpne armer og sørge for raskest mulig behandling. I denne saken skjer det motsatte. Det er helt uforståelig og neppe egnet til å fremme den lokale vilje til medfinansiering som statsråden er så avhengig av og ofte trekker fram.