Svein Flåtten (H): Hva vil finansministeren gjøre for å avklare skatteetatens behandling av de offentlig eide kollektivselskapenes i forhold til de merverdiavgiftsrettslige rammebetingelsene beskrevet i begrunnelsen?
Begrunnelse
Skatteetaten har siden høsten 2009 fattet flere vedtak om tilbakeføring av inngående mva, etterberegninger av for meget utbetalt mva og tilbakeholdt tilgode inngående mva. i forhold til terminoppgaver for Vestviken Kollektivtrafikk A/S, heretter kalt VKT.
Situasjonen pr. i dag er at selskapet fullstendig mangler avklaringer fra skatteetaten på sin avgiftsmessige posisjon. Som eksempel nevnes at skatteetatens holdning har vekslet fra opprinnelig å varsle sletting av selskapet i merverdiavgiftsregistret via tilbakekall av dette varsel, til etterberegninger av for mye utbetalt mva. for skoleskyssdelen, stopp av oppgjør av terminoppgaver totalt, utsatt iverksettelse av etterberegninger, men med fortsatt tilbakehold av tilgodehavender, for å ende i nytt varsel om oppgavekontroll på slutten av 2011. Det siste i en form som synes å være en ny omdreining av prosessen som begynte i 2009 med sletting i merverdiavgiftsregistret.
Den pågående situasjon er selvsagt helt uholdbar for selskapet, svekker selskapets likviditet og tar betydelige ressurser bort fra det som er ledelsens og ansattes hovedoppgave, nemlig å sørge for at befolkningen får et best mulig kollektivtilbud.
VKT er et offentlig eiet selskap og har fulgt de vedtak, forskrifter og instruksjoner som ble gitt ved innføringen av moms på persontransport i Norge i 2004. Meningen med denne reformen var å styrke økonomien i kollektivtransporten. Premisset for å legge mva. på tjenestene var at det skulle foreligge fullt fradrag for inngående avgift. Dette fremgår tydelig av bl.a. Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) Hvis skatteetatens lokale vedtak blir stående og fulgt opp overfor tilsvarende selskaper i Norge, vil det bety store økonomiske konsekvenser for kollektivtrafikken med svekket kollektivtilbud, hvis ikke de statlige bevilgninger økes tilsvarende.
Til grunn for selskapets håndtering av sin mva-situasjon har hele tiden ligget Stortingets vedtak iht. Ot.prp. nr. 1 (2003-04)med påfølgende avklaringer i Skattedirektoratets brev til FIN av 25/3-04, samt Oslo Fylkesskattekontors brev vedrørende Ruter A/S av 25/5-05. Av dette grunnlag fremgår at fylkeskommunale aksjeselskaper merverdiavgiftrsrettslig skal vurderes som vanlige næringsdrivende som driver økonomisk virksomhet. All omsetning og økonomisk aktivitet i kollektivtrafikkselskapene er av dette blitt ansett å ligge innenfor virkeområdet for mva-loven.
Skatteetatens håndtering av VKT synes ikke å være i tråd med disse forutsetninger.