Arne Sortevik (FrP): Gjennom lang tid har det vært fokus på uheldige forhold innenfor taxinæringen. Slike forhold svekker næringens omdømme og kundenes tillit til taxisentraler og sjåfører. Mange eksempler viser frem mangel på norskkunnskap hos sjåfører, mangel på geografisk kunnskap om området som betjenes, krav om vandelsattest til løyvehaver men ikke til sjåfør, avvisning av kjøreoppdrag fra sentral og manglende reaksjon fra sentraler på regelbrudd fra løyvehavere og sjåfører.
Hva vil statsråden gjøre for å rydde opp i forhold som er nevnt?
Begrunnelse
Som eksempel vises til følgende uttalelse;
"Lars Dolva, informasjonssjef i Oslo Taxi, mener det skader bransjen at Arfhan Bhatti har fått taxi-lappen.
– Vi er i ferd med å reise oss fra en del tøffe år knyttet til skattesaker. Så kommer altså denne saken hvor politiet er en medvirkende aktør til at omdømmet går ned i igjen. Dette er en trist dag, sier han."
Klippet fra NRK-Østlandssendingen 23.2.2012.
Forekomst av stor andel kontantomsetning kan tyde på at det innenfor taxinæringen kan forekomme økonomisk hvitvasking av penger. Dessverre finnes det også eksempler på at klager fra kunder fører til reaksjoner fra sjåfør mot klagende kunde; reaksjon som kunder opplever som ubehagelig og skremmende.
Tildeling av løyver skjer gjennom fylkeskommunene. Retningslinjer og kontroll varierer. Det innebærer ulike rammer for taxikundenes sikkerhet og trygghet. Det innebærer også at kontrollregimet for at regler og bestemmelser etterleves er høyst ulik.
Det ser ut som om det trengs skjerpet og likt regleverk for taxinæringen i hele landet. Det ser ut som om det trengs et langt tydeligere kontrollregime som sikrer at regelverk etterleves, at kundens sikkerhet ivaretas på en betryggende måte og at produktinnholdet møter kundenes krav og forventning på en god måte.