Jørund Rytman (FrP): Hva anslår statsråden er beste estimat på netto besparelse i administrasjonskostnader av fjerning av revisjonsplikten for små foretak?
Begrunnelse
Jeg viser til besvarelse av Dokument nr. 15:763 (2011-2012) hvor jeg ba om beregning netto på hvor store besparelser man regnet for hvert forenklingstiltak. Statsråden listet kun opp to forenklingstiltak med anslag for forenklingsvirkning, hvorav det ene (EDAG) var svært usikkert, og dessuten langt fra gjennomført.
Når det gjelder fjerning av revisjonsplikt for små foretak var også beregningen mangelfull. For det første fordi enda 10 000 selskap må trekkes ut av potensialet for forenkling ettersom selskapene er del av konsern og følgelig må revideres. Potensialet blir da 110 000 foretak.
Videre er forenklingsanslaget uklart angitt til mellom 10 000 kroner og 30 000 kroner per foretak, eller et snitt på 20 000 kroner. Dersom dette er ment som et bruttotall på forenkling har ikke statsråden fulgt sin egen intensjon om at forenklingene skal angis som nettotall. En bedrift som velger bort revisjonsplikt vil sannsynligvis få økte kostnader til regnskapsfører eller annet for å etablere en tilfredsstillende kvalitetssikring av regnskapsmaterialet, utarbeide ligningspapirer, etc.
For 2011 valgte 44 000 selskap bort revisjon ifølge Revisorforeningen og 4 000 nyetablerte valgte å ikke ha revisjon. Man får følgelig et langt lavere tall enn den forenklingssummen statsråden antydet i sitt svar. Om statsråden skal ha troverdighet i sitt regnestykke om forenkling må han være mer presis enn i det avgitte svar.
Jeg ber om at regnestykket vises i det nye svaret.
Jeg ber også om avklaring på om statsråden for å nå forenklingsmålet på 10 mrd. kroner kommer til å blåse opp tallene ved å regne forenklingspotensialer, eller faktisk, realistisk forenkling, dvs. beste estimat.