Dagrun Eriksen (KrF): Andelen ufaglærte lærere i skolen har økt sterkt i de senere årene. De skjerpete kravene som er innført til faglig kompetanse for å kunne undervise, har gitt utfordringer i distriktsskolene, fordi det er utfordrende for små skoler å skaffe lærere som samlet har kompetanse for undervisning i alle fag.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre tilgangen på kompetente lærere i små distrikter og spesielt i Nord-Norge?
Begrunnelse
Underdirektør Tor Sverre Hansen hos Fylkesmannen i Finnmark uttalte til Utdanningsnytt 6. februar i år at kommuner som Vadsø, Kirkenes, Lebesby og Berlevåg har nær 20 prosent ufaglærte lærere.
Når vi samtidig ser at Finnmark ligger helt på bunn på statistikken over andel elever og lærlinger som består videregående opplæring på normert tid, med bare 35 %, forstår en hvor viktig det er å ha kompetente lærere. I følge TV2 i april i fjor er det halvparten av guttene i Finnmark som aldri fullfører videregående opplæring. Førsteamanuensis i psykologi, Ingunn Skre, ved Universitetet i Tromsø har uttalt til NRK Troms og Finnmark at unge menn som ikke gjør seg ferdig med videregående skole ender opp som uføretrygdet.
Manglende lærerkompetanse får alvorlige følger for den enkelte, og vidtgående samfunnsmessige konsekvenser. I følge Utdanningsdirektoratets nettside om Ny GIV sank prosentandelen som fullførte videregående utdanning i landet som helhet fra 73,6 prosent i 2009 til 70,8 prosent i 2010.