Torbjørn Røe Isaksen (H): I flere av arbeidsmiljølovens paragrafer åpnes det for at det kan inngås avtaler med ”tillitsvalgt i virksomheter som er bundet av tariffavtale”.
Hvilke minstekrav setter loven til hva som omfattes av begrepene ”tillitsvalgt” og ”tariffavtale” i denne sammenhengen?
Begrunnelse
Arbeidsmiljøloven åpner for en viss grad av fleksibilitet, spesielt for virksomheter som er bundet av tariffavtale. Det er ikke like godt kjent blant alle arbeidsgivere, blant annet fordi det ikke er umiddelbart tilgjengelig hva som legges i sentrale begreper i loven. I DN 28. november 2011 skrev arbeidsministeren at ”[k]ravet om tariffavtale er heller ikke noe omfattende krav – det kan for eksempel være en avtale mellom arbeidsgiver og to ansatte”. Det ville vært formålstjenelig dersom arbeidsministeren i mer detalj kunne redegjøre for hvilke minstekrav som gjelder for bedrifter og ansatte som ønsker å benytte seg av denne fleksibiliteten. Det gjelder for eksempel om hvorvidt ansatte må være tilknyttet en større fagforening, eller om kravene til tillitsvalgte og tariffavtaler kan tilfredsstilles lokalt uten noen form for tilknytning til øvrige arbeidsgiver- eller arbeidstakerorganisasjoner.