Ketil Solvik-Olsen (FrP): Vår oljeformue skal komme dagens og fremtidige generasjoner til gode. Derfor er det viktig at den investeres fornuftig. Hovedsaklig investeres formuen utenlands gjennom oljefondet, men såkalt "formueomplassering" tillates fordi man forventer høyere avkastning enn alternative plasseringer.
Vil regjeringen åpne for at et infrastrukturinvesteringsselskap kan få tilført egenkapital til å gjøre infrastrukturinvesteringer i Norge når de vurderes som mer lønnsomme enn alternative plasseringer i oljefondet utland?
Begrunnelse
Vår oljeformue skal komme dagens og fremtidige generasjoner til gode. Derfor er det viktig at den investeres fornuftig. Hovedsaklig investeres formuen utenlands gjennom oljefondet, men såkalt "formueomplassering" tillates fordi man forventer høyere avkastning enn alternative plasseringer.
Finansministeren sa i Stortinget 28.03.12 at "Statens finansielle investeringer, herunder tilførsel av egenkapital eller kjøp av aksjer, er ikke løpende utgifter, men en omplassering av formuesposter. [...] For at et kapitalinnskudd eller liknende skal kunne regnes som en finansiell investering, må plasseringen gi en forventet avkastning for staten som minst tilsvarer avkastningen ved alternative plasseringer."
I DN 29.03.12 omtales en rapport som viser at "samfunnet vil spare 22 milliarder kroner på å bygge ut intercitytog på Østlandet så snart som mulig. Det viser beregninger fra Oslo Economics." I bunn for beregningene ligger en forventet samfunnsøkonomisk lønnsomhet på 70 mrd kroner dersom prosjektet realiseres innen 2023, 22 mrd kroner mer enn dersom prosjektet realiseres innen 2046.
Investeringene i intercity prosjektet anslås altså å øke BNP og derved statens skatteinntekter med uendrede skatterater. I så måte fremstår dette som bedre bruk av oljepenger enn mange aksjekjøp som regjeringen har gjennomført med unnskyldningen om "formueomplassering".
Investeringene i et Intercity-prosjekt vil selvsagt øke aktiviteten i økonomien. Man må derfor ta hensyn til at den norske og internasjonale entreprenørnæringen har kapasitet til å bygge ut et slikt prosjekt. Samtidig har ikke dette perspektivet stanset regjeringens egenkapitaltilførsel til Statkraft, ei heller begrenset Petoros mulighet til å investere oljepenger på norsk sokkel. Man må anta at i en åpen norsk økonomi, så kan betydelige andeler av infrastrukturutbygging gjøres av internasjonale selskaper dersom norske entreprenører ikke har kapasitet.