Ketil Solvik-Olsen (FrP): Regjeringen gir stadig inntrykk av at regjeringens avgiftspolitikk er hovedårsak til at CO2-utslipp går ned fra nye biler solgt i Norge.
Kan regjeringen dokumentere at avgiftspolitikken har medført CO2-utslipp utover den trend som kommer av teknologiutvikling fra bilindustrien generelt?
Begrunnelse
Engangsavgiften ble endret fra 2007 ved at man erstattet motorvolum med CO2 som avgiftskomponent. I 2007 slapp nysolgte biler i Norge i snitt ut 159 gram/km CO2, i følge tall fra Opplysningsrådet for vegtrafikken. Snittall for 2011 er på 135 gram/km. Det bekrefter en tydelig nedgang. Men sett i et større perspektiv, så er ikke denne nedgangen unik for Norge. Tall fra JATO Dynamics, som driver med datainnsamling og statistikk fra bilindustrien, viser at gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler i Europa var 140,9 g/km ved utgangen av 2010. Det samme tallet var i Norge 141 g/km. I 2007, året da CO2 kom inn som avgiftskomponent, var tallet i Norge som Europa ellers 159 g/km. Vi har altså hatt tilsvarende nedgang i CO2-utslipp i Europa som i Norge. Det indikerer at det er teknologiutviklingen hos bilfabrikantene som er hovedårsaken til generell nedgang i CO2-utslipp.
Ifølge oppslag i Teknisk Ukeblad 01.07.2011 har både Mercedes C180 CDI og C250 CDI med automat svært miljøvennlige motorer. På grunn av den nye Blue Efficiency-teknologien har begge modeller lave CO2-utslipp, og faktisk har C250 CDI med 204 hk et CO2-utslipp på 125 gr/km, mens C180 CDI med 120 hk har 129 gr/km. Men fordi det er en hk-avgift i Norge, blir Mercedes C250 CDI 110 000 kroner dyrere med avgift enn C180 CDI.