Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Viser til Avisa Sagat av lørdag 5. mai, hvor flertallet i styret for Stabbursdalen nasjonalpark sier nei til kartlegging av mineraler i nasjonalparken. Begrunnelsen som styret bruker er at naturmangfoldsloven § 48 medfører at NGUs overflyvninger ikke kan tillates for kartlegging av malm og mineraler. Dette er lovlig i andre vernede områder.
Er det regjeringens vedtatte politikk at kommuner som Porsanger skal bli fjernstyrt av nabokommuner, Sameting og fylkeskommunen i forvaltningen av sine egne arealer?
Begrunnelse
Det het en gang at Sametinget var et rådgivende organ, uten utøvende eller besluttende makt. Denne sak demonstrerer med tydelighet en helt annen praksis, hvor styreleder som representerer sametinget går i mot ønsket fra et nær sagt enstemmig politisk miljø i Porsanger kommune. Gruppeleder for AP Mona Skanke hevder at en kartlegging er svært viktig for Porsanger, ikke minst med bakgrunn for å kunne fastsette kompensasjon for båndlagte områder. Porsanger kommunes representant i styret Tor Reidar Boland Frp ønsker en kartlegging velkommen med tanke på eventuelle fremtidige arbeidsplasser. 99,2 % av Stabbursdalen nasjonalpark ligger i Porsanger og utgjør ca. 20 % av kommunens areal. 0,8 % ligger i Kvalsund. Til tross for dette har de en representant hver i styret, i tillegg kommer en representant fra Sametinget (innvalgt i kraft av sin etnisitet) og en fra Fylkestinget. Sett ut i fra alle objektive kriterier så gir en slik fordeling og sammensetning svært dårlige muligheter for lokaldemokratiet og Porsanger kommune, som med stor sannsynlighet vil bli fullstendig overkjørt i sak på sak.
Avslaget blir gjort i et forsøk på å ivareta reindriftens interesser, og at overflyvninger i lav høyde kan forstyrre dyrene. Men da er det forunderlig at det samme styret i to andre saker ga tillatelse til fugleforskere for landing av helikoptre i området. Ivaretagelse av reindriftas interesser kan være prisverdig, men den store haken med det er jo at reindriftsnæringen går med store statlige subsidier. For hver krone staten subsidierer kommer 50 øre tilbake. Det er derfor betenkelig at slike begrunnelser blir brukt for at NGU ikke skal kunne kartlegge malm og mineralressurser, og det er kartlegging det snakkes om og ikke drift.