Laila Reiertsen (FrP): Når Nav har fått den informasjonen en trenger i et sykdomsforløp der man også allerede har fått tilretteleggingsmidler blir det mye byråkrati og båndlegging av de ulike aktørers tid med dialogmøte der Nav kaller inn.
Ser statsråden denne utfordringen og bør ikke slike problemstillinger evalueres jevnlig og eventuelt endres?
Begrunnelse
En arbeidstaker får ett brudd i en arm og blir i første omgang sykemeldt 100 prosent. I dialog med arbeidsgiver samt oppfølgingsplan blir man enig i at arbeidstaker kan utføre en god del av arbeidet sitt, men da ut i fra at en får et tilretteleggingstilskudd fra Nav slik at en kan ta inn ekstra bemanning. Dette blir innvilget og arbeidstaker fortsetter i arbeid med denne tilretteleggingen. Man følger også opp med dialogmøte innen 7 uker. Etter 9 uker er arbeidstaker fortsatt delvis sykemeldt. Allerede har den ansatte og arbeidsgiver vært i kontakt med Nav med bakgrunn i tilretteleggingstilskuddet. Man vet også at arbeidstaker mest sannsynlig er tilbake for fullt etter 12 uker. Allikevel innkaller Nav til dialogmøte 2, noe en ser på som svært byråkratisk og krevende all den tid at en har fått all den informasjon en trenger både fra arbeidstaker selv, lege og arbeidsgiver. Og stiller man ikke på dette møtet blir det sanksjoner. I dette tilfellet ser en helt klart at man båndlegger masse tid hos alle parter samtidig som en vet videre forløp allerede. Da er det bedre å frigjøre tid for alle parter noe dette tilfellet tilsier.