Robert Eriksson (FrP): Undertegnede har blitt kontaktet av flere Nav-kontor som har formidlet at det nå er igangsatt en prosess hvor det går mot at ansvaret for forvaltningsenhetene overføres fra fylkene til en nasjonal styringslinje.
Når kan man forvente at en slik enhetlig organisering vil bli gjennomført, og hvilke effektiviseringspotensiale antar man det ligger i å gjennomføre en slik organisering?
Begrunnelse
Våren 2008 ble det etablert egne forvaltningsenheter for saksbehandling, vedtaksbeslutning og utbetaling i mange av de ytelsene NAV-etaten forvalter. Oppgaver som tidligere hadde ligget i trygdeetatens lokalkontor, ble sentralisert til kommuneovergripende enheter på fylkesnivå. Det ble bygget opp forvaltningsenheter i alle fylkene og styringsansvaret for forvaltningsenhetene ble lagt til NAV-etatens fylkesdirektører. Parallelt ble det etablert fem regionale pensjonsenheter som skulle ta hånd om alderspensjon og den nye pensjonsreformen.
Det å innføre forvaltningsenheter var noe som ble fremmet av etaten selv, og som ikke lå i noe oppdrag/mandat i stortingets opprinnelige beslutning.
Etter etableringen av forvaltningsenheter har denne organiseringen vært oppe til debatt ved flere anledninger. Det er også blitt stilt flere spørsmål om dette var et godt og riktig valg. Det vises blant annet til Arbeidsforskningsinstituttets rapport 2011:5.
I den senere tid har undertegnede blitt kontaktet av flere NAV-kontor hvor det har blitt formidlet at det nå er igangsatt en prosess hvor det går mot at ansvaret for forvaltningsenhetene overføres fra fylkene til en nasjonal styringslinje, altså at forvaltningsenheten skal styres utenfor fylkene og da leder fra eksempelvis Oslo.
Undertegnede ønsker å få nærmere redegjørelse for hvor langt dette arbeidet er kommet, når man kan forvente at dette blir innført, og hvilke effektiviseringspotensiale som ligger i en slik organisering.