Gunnar Gundersen (H): Rv2-utbyggingen mellom Slobrua og Kongsvinger synes å gå raskt fram. Det gleder hele sør-Hedmark. Men samtidig er det nå åpenbart at planleggingen av den gjenstående strekningen Nybakk - Slobrua må gå usedvanlig greit og uproblematisk om en skal ha mulighet til å bygge rv2 kontinuerlig og bli ferdig med hele strekningen til Kongsvinger i 2019.
Vil statsråden allerede nå sikre framdriften av prosjektet ved å fremme forslag om statlig planlegging av gjenstående strekningen mellom Nybakk og Slobrua?
Begrunnelse
En utbygging av rv2 er sterkt etterlengtet. Prosjektet har vært preget av store forhåpninger, gjentatte skuffelser og utsettelser med henblikk på framdrift og ferdigstillelse og betydelig lokale stridigheter. Det kan synes som om konfliktene forflytter seg etter hvert som prosjektet beveger seg og at det oppstår ganske harde og vedvarende konfliktlinjer lokalt. Dette er ingen tjent med. Rv2 er en sentral ferdselsåre av stor nasjonal betydning og kapasitetsgrensen for dagens veg er nådd for lengst.
Det haster med å fullføre prosjektet og det bør være en nasjonal oppgave å ta belastningen som valg av trase gir. Dette vil også redusere potensialet for lokale konflikter og skillelinjer.