Arne Sortevik (FrP): I forbindelse med fagetatenes forslag til ny NTP 2014 - 2023 er det utarbeidet en rekke rapporter. En av disse omhandler hva det vil koste å fjerne forfallet knyttet til bru, ferjekai og tunnel på fylkesveier der anslaget for hele landet er på ca. 18 mrd., men anslag for selve veinettet mangler. Det synes som om SVV gjennom sine regioner har oversikt over dette men samlet oversikt mangler.
Kan statsråden legge frem samlet oversikt over hva det koster å fjerne forfallet på alle deler av fylkesveienettet?
Begrunnelse
Rapporten det vises til er datert 2012 og utarbeidet av Veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet. Jeg ber om at det lages oppstilling som, så langt det er mulig, gir tall for hhv. ult. 2009 (før ikrafttredelse av Forvaltningsreformen) og ult 2011 evt. primo 2012. Jeg ber om at rapportens tabell 3 side 22 om forfall bru, ferjekai og fylkesveier suppleres med tall for kartlagt forfall på selve veibanen og spesifisert pr. fylke. På befaringsreiser i 2011 og 2012 har Transportkomiteen i noen fylker fått oppgitt tall for vedlikeholdsetterslep (forfall) men det mangler en systematisert oppstilling. Det vil også være viktig å få tallfestet hvordan vedlikeholdssituasjonen på fylkesveinettet var før oppstart av forvaltningsreformen. For at dette skal gi mening må status for fylkesveinettet ult 2009 suppleres med vedlikeholdsmessig status for de såkalte "øvrige riksveier" og evt. andre riksveier som gjennom reformen ble omklassifisert til fylkesvei. Hensikten er å få et samlet og dokumentert grunnlag for å se hvordan situasjonen mht. vedlikeholdsetterslepet på veinettet i fylkene har utviklet seg.
Jeg minner om at SVV i samarbeid med Fylkeskommunen også har forvaltningsmessig ansvar for fylkesveiene og derved må ha oversikt over tilstanden.
Jeg går også ut fra at dette finnes tilgjengelig som en del av det evalueringsarbeidet jeg regner med at regjeringen gjør omkring effekten av Forvaltningsreformen.