Laila Reiertsen (FrP): Det vises til spørsmål nr 1516 der statsråden ikke besvarer spørsmålet, men i stedet viser til hvordan Nav fungerer og er organisert.
Hvordan har statsråden tenkt å løse utfordringen med at reglene om taushetsplikt hindrer bruk av statlige systemer for kommunal informasjon, når en bruker må forholde seg til både kommunal og statlig etat, for å få riktig vedtak, når målet med Nav reformen var: én saksbehandler og én dør, nettopp for at brukerne ikke skulle bli kasteballer i systemet?
Begrunnelse
I svar på spørsmål nr 1516 vises det til taushetsplikt mellom kommunal og statlig etat i et system der bruker skulle slippe å forholde seg til flere saksbehandlere og flere etater. Spørsmålsstiller har ikke fått svar på sitt spørsmål, men i stedet fått en oppramsing av det vi allerede vet, og som nettopp er problemet i Nav, men ikke svar på hva statsråden vil gjøre med problemene. Det vises også til i svaret at brukerne samlet sett er fornøyde i en nylig gjennomført brukerundersøkelse i Nav. Forrige spørsmål og dette spørsmålet, viser at det ikke er en god nok brukertilfredshet i Nav, når vi får ukentlige henvendelser fra brukere som har sammensatte utfordringer, og som viser til at de har sammenfallende problemer i sitt møte med saksbehandlere og Nav som system.