Christian Tybring-Gjedde (FrP): Hvordan vurderer finansdepartementet at skatteloven § 2-1, der man er skattepliktig til Norge i inntil 1460 dager og ikke 183 dager etter faktisk/beviselig brutt tilknytning til Norge (jf. bl.a. Ot. Prp. 42 (2002-2003)/internasjonal skatterett angående beviselig brutt tilknytning etter 183 dager) harmoniserer med EØS-loven og de fire friheter, samt Lisboa-traktaten angående bl.a. forbud mot aldersdiskriminering?
Begrunnelse
Hovedreglene i de fire friheter er utformet som generelle forbud mot alle nasjonale tiltak som kan innebære hindringer på den frie bevegeligheten av varer, tjenester, arbeidskraft og kapital. Begrepet ”tiltak” favner vidt, og favner ikke bare nasjonale lover og forskrifter, men også enkeltvedtak, forvaltningspraksis og enkeltstående handlinger, både fra sentrale og lokale offentlige myndigheter i vid forstand. Ved motstrid mellom norsk lov og EØS-loven har EØS-loven forrang.
I tillegg til hovedreglene som nevnt ovenfor påpekes forbud mot diskriminering, fellesskapsrettens forrang (EU) fremfor eventuelle tvingende allmenne nasjonale hensyn (i Norge) samt rettskraftige EU- / EFTA-dommer.
Når det gjelder pensjonister og fri bevegelse kan det for så vidt anføres at en pensjonist ikke utgjør arbeidskraft, men en pensjonist innebærer et potensielt arbeidskrafttilbud, noe også regjeringen gir inntrykk av at de ønsker å oppmuntre til.
Man kan således ikke utelukke at bevegelse av en pensjonist utgjør bevegelse av arbeidskraft. Muligheten for utøvelse av en eventuell restarbeidsevne skal således gjelde alle typer pensjoner. Forøvrig vises til Statsministerens utsagn i VG den 19. mai 2012 hvor det fremgår at tidligpensjonister kan arbeide uten at pensjonsavkortning foretas (alderspensjon og AFP i privat sektor). Dette forutsettes også å gjelde tidligpensjonister som velger å emigrere fra Norge til en EØS-/EU-stat.