Jørund Rytman (FrP): Jernbaneverket har gjort en analyse av stasjonsstrukturen på flere jernbanestrekninger i Norge.
Kan statsråden redegjøre for om prinsippet om forsvarlig saksbehandling er blitt fulgt ved vurderingen og avgjørelsen om å legge ned Steinberg stasjon fra og med 9. desember 2012, og vil statsråden eventuelt gripe inn og sikre fortsatt drift på Steinberg stasjon?
Begrunnelse
I april/mai 2012 la Jernbaneverket rapporten "Jernbanens stasjonsstruktur 2012 - På vei mot en mer markedstilpasset stasjonsstruktur" ut på høring.
Rapporten konkluderer med å legge ned blant annet Steinberg stasjon, noe Jernbaneverket vurderer å gjøre ved ruteendringer gjeldende fra 9.desember 2012.
Steinberg stasjon og tettstedet Steinberg er en del av Drammensregionen og del av arbeidsmarkedsregionen på sentrale Østlandet.
Området opplever økt befolkningstilvekst og er et godt supplement for bo- og nærmiljø til pressområdene i og rundt de store byene og tettstedene på Østlandet.
Det spekuleres i om Jernbaneverket allerede hadde fattet sin beslutning om å legge ned Steinberg stasjon før den aktuelle rapporten ble sendt ut på høring.
Det er av flere også stilt spørsmålstegn om at de lovede kompensasjonsordningene for å hindre at dagens kollektivtilbud for boende og reisende til og fra Steinberg skal bli svekket, er tilstrekkelig.
Det stilles også spørsmålstegn om nedleggelsen av Steinberg stasjon viser Stoltenberg II-regjeringens sanne ansikt når de så varmt snakker om økt satsing på kollektivtransport og jernbane og tilrettelegging for å flytte og bo i distriktene.
En svekking av tog- og kollektivtilbudet i og rundt Steinberg vil kunne få negative ringvirkninger ved at området ikke vil være så attraktivt som å bo i de større byene og tettstedene i området hvor kollektivtilbudet ikke vil bli rammet av disse endringene.