Ingjerd Schie Schou (H): Hvilke prinsipper og kriterier er billettstrukturen på norsk jernbane etablert på?
Begrunnelse
Jernbanen er et godt fremkomstmiddel forutsatt at komforten er tilfredsstillende, regulariteten det samme og at prisene er konkurransedyktige med alternativene.
Jeg fikk følgende henvendelse fra en mulig passasjer:
"Min kone og jeg skal til Oslo på fredag, hjem igjen søndag morgen. Tog burde i utgangspunktet passet oss utmerket. Dette koster kr 918,- for oss.
I tillegg er tog innstilt mellom Oslo S og Holmestrand på vei hjem, da blir det vel satt opp buss? Hvor lang tid denne reisen tar vet vi da ikke! Tilbudet totalt sett synes jeg er dyrt og dårlig, dermed blir det bil på oss denne gangen også."
NSB frakter drøye 50 mill. personer pr. år med tog. For meg er det ikke kjent hvor mange som betaler full pris. Ved gjennomgang av NSBs årsrapport finner jeg ikke svar på dette. Ei heller for de øvrige kategorier reisende.
Det er interessant å få avklart om den prisfastsettelse som gjelder for 2012 om den bare er blitt slik eller er den basert på et resonnement, samt de kriterier som ligger til grunn for strukturen.
Det er mange tilbakemeldinger fra mulig reisende som gjerne reiser med tog til f.eks. Oslo, men opplever ordinær billett som meget dyr.
For å kunne mene noe om hva prisnivået burde være uten at NSB taper penger er det nødvendig å vite forholdet mellom billettyper og ulik kategori reisende.
Spørsmål jeg får er om det er så opplagt at de som sjelden benytter seg av tilbudet skal betale en uforholdsmessig høy pris. Og at rimeligere priser vil gi økt belegg, med mindre biltrafikk, osv.
En oversikt over om det er relativt få av de 50 mill. reisende som betaler full pris er interessant.
Det forefinnes sikkert ulike estimat for prisreduksjoner versus antall reisende.
Det er antagelig flere som ikke benytter offentlig transport da enkeltbilletter oppleves som urimelig dyre.
Videre er det viktig å få innsikt i de resonnement som ligger til grunn for om det ev. er slik at fullt betalende reisende med NSB subsidierer øvrige billettkategorier. Forholdet i dag er at en uføretrygdet eller pensjonist betaler langt mindre enn en som er i arbeid.
Det er sikkert grunner for dette.
Det jeg er opptatt av er resonnementene og prinsippene for slik fordeling på ulike kategorier reisende.