Borghild Tenden (V): Vil statsråden sikre seg at også pendlere i Follo og Østfold vil merke klare kvalitetsforbedringer som følge av små og mellomstore tiltak i infrastrukturen i nærmeste fremtid, eller må reisende i Follo og Østfold vente helt til Follobanen står ferdig i 2023?
Begrunnelse
I svaret på mitt spørsmål, 15:172, 26. oktober til samferdselsministeren, står det at kollektivreisende vil merke klare forbedringer i togtilbudet som følge av utbygging av innerstrekningene Oslo S – Lillestrøm og Lysaker – Asker. Dette skal innføres i desember 2012 og desember 2014.
I desember 2012 stopper lokaltoget som i dag går fra Moss til Spikkestad på Skøyen, og alle pendlerne som skal videre må bytte tog. Det innebærer lengre reisevei for pendlere som for eksempel skal til Lysaker. I 2014 skal togpendelen forlenges til Lysaker, men det gir to år med redusert tilbud for pendlere på strekningen.
I tillegg til redusert rutetilbud i desember, skriver NSB i en e-post til en pendler at: «Østfoldbanen er dessverre kapasitetsmessig full, og mulighetene for å optimalisere på forbindelser videre i/gjennom Oslo er begrenset (det er et stort nok puslespill å få Østfoldbanen til å gå opp internt og samtidig innpasses i Oslo-tunnelen). Det må en ny follobane til før det blir mulig å gjøre vesentlige endringer i rutetilbudet».
Som sagt i forrige spørsmål er det grunn til å tro at tiltak for å redusere privatbilismen vil skape stort press på et allerede sprengt kollektivtilbud i rushtiden, og uten at det settes inn flere tiltak vil kollektivreisende i Follo og Østfold måtte regne med et redusert tilbud inntil Follobanen er realisert i 2023.