Bente Thorsen (FrP): Viser til Stavanger Aftenblad og diverse andre aviser den 19.11 om stor befolkningsøkning i Sandnes. Økningen var likevel ikke stor nok til å oppnå Veksttilskudd. Dagens finansieringssystem gir 1.5 års etterslep på utbetaling av innbyggertilskuddet. Dette skaper store økonomiske utfordringer for kommunen.
Ser statsråden den skjevheten og ubalanse som dagens system gir, og vil hun sørge for å rette opp dette slik at vekstkommuner som Sandnes får anledning til å gi gode tjenester til sine innbyggere uten å redusere tilbud?
Begrunnelse
Befolkningsøkningen i Sandnes var 2. halvår på 833 personer i 2011. Økningen totalt samme år var på 1 560. Hittil i år er veksten på 1 673 flere personer.
Den store økningen gjør at kommunen må øke sitt tjenestetilbud på en rekke områder for å ivareta både gamle og nye innbyggere. Dette gjelder naturligvis både lovfestede rettigheter og andre viktige tilbud som kommunen må ivareta.
Dagens statlige finansieringssystem for innbyggertilskuddet som innebærer at Sandnes ikke får utbetalt tilskudd for sine nye innbyggere før det har gått 1.5 år gir store utfordringer.
I prosent så hadde Sandnes kommune 2, 21 % gjennomsnittlig vekst, landet hadde 2, 23 %. Dette medførte at kommunen ikke fikk veksttilskudd for 2012, selv om innbyggertallet økte med så mye som 4 208 personer i perioden.
Her vil jeg minne om at kommunen er pålagt og forpliktet til å gi sine innbyggere et godt tjenestetilbud.
Ved beregning av veksttilskudd så ligger folkeøkningen per 01.01.2008 til og med 01.01.2011 som grunnlag for tilskuddet som kommer til utbetaling i 2012.
Fra ulike hold påpekes det at Sandnes kommer dårligere ut med statlige tilskudd fordi de ikke har innført eiendomsskatt. Dersom det er manglende innføring av eiendomsskatt som ligger til grunn for at Sandnes ikke mottar tilskudd i den størrelsesordning som kommuner med eiendomsskatt så innebærer det at sentrale politiske myndigheter ikke godtar lokaldemokratiet.
Min oppfordring er at statsråden tar en gjennomgang av kriteriene for innbyggertilskudd og vurdere om kriterier, beregningsmetode og innretning av veksttilskuddet tjener formålet til ordningen ettersom det beregnes ved bruk av relative tall og der tallgrunnlaget er opptil 4 år før årets budsjett.
Dagens systemer gir ikke mulighet til å ta hensyn til faktisk innbyggervekst, alderssammensetning eller størrelse på kommunen.