Elisabeth Vik Aspaker (H): Samordna Opptak(SO) har bekreftet at krav til matematikkfaglig fordypning for opptak til medisinstudiet er oppfylt, men likevel underkjent i en søknad med den begrunnelse at den samlede matematikk-kompetansen ikke fremgår av ett og samme vitnemål.
Vil statsråden ta initiativ overfor Samordna Opptak slik at søkere får konkurrere om studieplass basert på samlet kompetanse, uavhengig av om denne er dokumentert på ett eller flere vitnemål fra utdanningsinstitusjoner hjemme og ute?
Begrunnelse
Det er en utdanningspolitisk målsetting at flere unge skal ta hele eller deler av sin utdanning i utlandet. Også i videregående opplæring legges det stadig bedre til rette for at ungdom skal kunne delta i elevutveksling. Andre ungdommer følger sine foreldre til jobber utenlands og kan få store deler av sin skolegang utenfor Norges grenser. Da er det viktig med god informasjon og oversiktlig regelverk, slik at disse elevene skal kunne vite hvilke krav som stilles ved opptak til ulike utdanninger på ulike nivåer når man vender tilbake til hjemlandet.
Det har nå oppstått en situasjon der en søker med deler av sin videregående utdanning fra Canada, ikke får godkjent sin samlede matematikkutdanning, med den begrunnelse at kompetansen ikke er ervervet fra samme skole og dokumentert på samme vitnemål. En slik begrunnelse må sies å stå i klar motstrid til ønsket om at flere unge kan veksle mellom utdanning hjemme og ute.
Søker opplyser å ha satt seg godt inn i regelverket om hvilken faglig fordypning som kreves for opptak til medisinstudiet i Norge, og at det ingen steder i regelverket hos Samordna opptak fremgår at fagkompetansen må dokumenteres på ett og samme vitnemål. I forbindelsen med søknaden til medisinstudiet tok søker vinteren 2012 også direkte kontakt med Samordna Opptak og fikk muntlig bekreftet at alle dokumentene angående søknad til medisinstudiet skulle være i orden. Søknaden ble levert innen fristen. Stor var derfor overraskelsen når hovedopptaket i juli endte med at søker ikke fikk tildelt studieplass, med den begrunnelse at deler av matematikkfaget likevel ikke var blitt godkjent.
Kravet om at samlet matematikkutdanning må fremgå av samme vitnemål, er ikke nærmere begrunnet. Kravet oppleves dessuten meningsløst og strider imot intensjonen om at elever og studenter skal kunne pendle over landegrenser og mellom ulike utdanningsinstitusjoner i ulike faser av utdanningsløpet. Det avgjørende må være at søker har den nødvendige faglige fordypning, og ikke om undervisningen har skjedd i Norge eller i Canada, som i dette tilfellet.
Etter det søker opplyser er de delene av matematikkfaget som ikke ble godkjent ved opptak matematikk 9. og 10. klasse, og som søker hadde bestått i Norge, før overgang til videregående skole og de to avsluttende videregående skoleårene i Canada. At det er ungdomsskolematematikken fra Norge som ikke kan godkjennes, er helt uforståelig. Enda mer uforståelig er det dersom dette skal hindre opptak til medisinstudiet, når søker senere har gjennomført og bestått langt mer avansert matematikk som kreves for dette studiet.
Med bakgrunn i den erfaring denne søkeren har gjort, må det være grunnlag for å undersøke nærmere hvorvidt praksis og begrunnelser fra Samordna Opptak, er i samsvar med nasjonale utdanningspolitiske målsettinger om økt internasjonalisering av norsk utdanning. Konsekvensene av å ta deler av videregående opplæring i utlandet kan ikke være som for denne søkeren, at man ikke får godkjent den samlede kompetansen i fag, som delvis tas hjemme og som bygges på ute.