Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:554 (2012-2013) Innlevert: 19.12.2012 Sendt: 20.12.2012 Rette vedkommende: Fornyings-, administrasjons- og kirkeministeren Besvart: 08.01.2013 av fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud
Per Roar Bredvold (FrP): Hvorfor er det høyere kilometergodtgjørelse for el-bil kontra vanlig bil og hvorfor er det ikke lavere sats over 10 000 km slik som vanlig biler?
Rigmor Aasrud: Satsene for vanlig bil følger av § 6 og satsen for el-bil følger av § 7 i «Særavtale for reiser innenlands for statens regning». Denne avtalen er fremforhandlet mellom Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet (FAD) og hovedsammenslutningene. Satsen for el-bil ble for noen år tilbake tatt inn som egen sats i avtalen av miljøhensyn. Forhandlingspartene ønsket med dette å stimulere til at statlige embeds- og tjenestemenn benytter el-bil i tjenesten.Det ble ikke avtalt et såkalt knekkpunkt for godtgjørelse ved 10 000 km for el-bil, fordi man antok at en slik grense ikke ville ha noen praktisk betydning. Dagens el-biler har begrenset rekkevidde og brukes fortrinnsvis til kortere turer i byområder og tettbygd strøk. Det er derfor lagt til grunn at det sjelden foreligger tilfeller hvor det kreves kilometergodtgjørelse for mer enn 10 000 km med el-bil pr år.