Svar
Marit Arnstad: Bompengeinnkrevingen knyttet til prosjektet E18 Gutu – Helland – Kopstad startet opp 2. januar 2002, jf. St.prp. nr. 57 (1997-98). Som følge av vedtak om at inntekter fra eksisterende bomstasjoner i Sande også skulle delfinansiere byggingen av prosjektet E18 Kopstad – Gulli, ble takstene økt med 50 pst. fra og med 7. januar 2004, jf. St.prp. nr. 78 (2002-2003). Etterfølgende tabell gir en oversikt over innkrevde bompenger, driftskostnader og brutto finanskostnader for årene 2002-2011.
Mill. kr
Ar
Brutto
bompengeinntekûer
Driftskostnader
Brutto
finanskostander
2002 r32,7 10,4 62,8
2003 136,0 10,8 53,2
2004 201,4 13,4 38,1
2005 2L6,5 15.0 37,4
2006 221,5 15,5 45,9
2007 150,1 12,2 58,0
2008 236,7 17,7 60,1
2009 236,3 16,1 30,6
20t0 239,2 17,6 23,4
20rt 248,6 20,0 t9,2
Statens bidrag til utbyggingen av E18 Gutu - Helland - Kopstad var som følger:
Mill. kr
Ar Statlige
bevilgninger
L994 38
1995 135
1996 180
1997 287
1998 397
1999 330
2000 293
2001 205
2002 35
2003 38
Statens bidrag til utbyggingen av 818 Kopstad - Gulli har vært som følger:
Mill. kr
Ar Statlige
beviþninger
2006 t45
2007 255
2008 100
2009 63
2010 40
2011 40
I St.prp. nr. 78 (2002-2003) ble det lagt til grunn at den samlede innkrevingstiden i bomstasjonene i Sande ville bli om lag 15 år, dvs. fram til januar 2017. Oppdaterte prognoser tilsier at innkrevingen kan avsluttes i 4. kvartal 2013.
Lenke til svaret med tabell i pdf-format