Robert Eriksson (FrP): Fra 1. mars 2010 ble tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger og rehabiliteringspenger erstattet av den nye stønaden AAP. I forbindelse med den nye stønaden ble det gjennom en forskrift hjemlet et unntak for krav om aktivitet. De som er omhandlet av forskriften omtales i Nav som "konvertittene". Den nevnte forskriften er midlertidig og opphører i 2014.
Hvor mange er det som er omhandlet av den såkalte "konvertittene", samt hvilken oppfølging og inntektssikring vil statsråden tilby disse?
Begrunnelse
Fra 1. mars 2010 ble det innført en ny stønad som erstattet tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger og rehabiliteringspenger. Den nye stønaden fikk navnet arbeidsavklaringspenger (AAP). Hadde man vedtak om tidsbegrenset uførestønad som varte lengre enn 28. februar 2010, ble disse overført til den nye stønaden.
Formålet med arbeidsavklaringspenger er å sikre inntekt for medlemmer som har fått sin arbeidsevne nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte, mens de får aktiv behandling, deltar på arbeidsrettet tiltak eller får annen oppfølging med sikre på å skaffe seg eller beholde arbeid. Med andre ord er det et hovedkrav om aktivitet for å kunne motta stønaden.
I forbindelse med den nye stønaden ble det gjennom forskrift, hjemlet et unntak for krav om aktivitet. Dette er en midlertidig forskrift som omfatter, ut fra hva undertegnede kjenner til, om lag 70 000 mottakere av arbeidsavklaringspenger, altså, de såkalte konvertittene.
Forskriften opphører i 2014, noe som medfører at disse ikke lengre er berettiget til stønaden arbeidsavklaringspenger. Dette er personer som i lang tid har stått uten for arbeidslivet, og da uten oppfølging, noe som vanskeliggjør oppgaven med å få de tilbakeført til arbeidslivet.
Fra 2014 vil disse, etter undertegnedes oppfatning, ha følgende muligheter for inntekt: Arbeid, uførestønad, ytterliggere tiltak, eller sosialhjelp.