Guri Melby (V): Hvilke tiltak vil statsråden iverksette for å sørge for at den lokale luftforurensingen holdes på et forskriftsmessig nivå denne vinteren, og hvilke tiltak vil han tillate at kommunene kan få ta i bruk for å sikre innbyggernes helse?
Begrunnelse
Flere storbyer vil, når vinteren setter inn, igjen oppleve at vinterkulden sammen med høy lokal luftforurensing fører til dårlig luftkvalitet. Mange tiltak som gir effekt er langsiktige og kostnadskrevende. For å redusere luftforurensingen er det behov for kjøretøyteknologiske tiltak og trafikkreduserende tiltak og virkemidler (eks lavutslippssone og kjøretøy- og drivstoffavgifter) for å nå forskriftens krav og nasjonalt mål. I tillegg bør det legges til rette for at kommunene kan pålegge forurenser å gjennomføre akuttiltak.
En lavutslippssone er et geografisk avgrenset område hvor det gjelder særskilte Eurokrav (EUs avgasskrav) til kjøretøyene. En ordning med lavutslippssoner, hvor tunge kjøretøy med høye utslipp må betale en avgift for å kjøre i sonen, vil gi lastebileiere økonomiske insentiver til å bytte ut gamle biler med nye raskere enn ellers, eller til å bruke de nyeste bilene i en eventuell kjøretøyflåte innenfor sonen. Spørsmålet om lavutslippssoner har blitt grundig vurdert av Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet. Utgangspunktet for arbeidet med lavutslippssoner har vært at lavutslippssoner ville bidra til å begrense lokale svevestøv- og NO2 -konsentrasjoner. Flere kommuner har signalisert at de ønsker å ta i bruk et slikt virkemiddel, men har pr. idag ikke mulighet til dette.