Iselin Nybø (V): Hvilke tiltak vil statsråden sette i verk for å sørge for at det er nok kompetanse i skole og barnehager til å fange opp barn med spesifikke språkvansker, og for at disse barna sikres den nødvendige hjelpen gjennom utdanningsløpet?
Begrunnelse
Foreldre med barn med spesifikke språkvansker har tatt kontakt med meg og fortalt at de opplever at det er liten kompetanse rundt spesifikke språkvansker i barnehager og skoler. De opplever at lærere og barnehagelærere ikke klarer å kjenne igjen tegnene på spesifikke språkvansker, og at de dermed ikke får de nødvendige henvisningene og hjelpen, for eksempel gjennom PPT.
Mange har opplevd at barna deres har gått i lang tid uten at man har funnet ut at de har spesifikke språkproblemer. Man får dermed ikke adressert problemet i tide og dette har gitt ulike utslag. Barna får ikke tilstrekkelig hjelp tidlig nok i utdanningsløpet, mange blir mobbet/utestengt eller reagerer med utagerende adferd når de ikke klarer å uttrykke seg. Mange foreldre har også opplevd at barna har blitt tillagt andre diagnoser som forklaring på de utfordringene de har. Dette oppleves av mange som stigmatiserende.
I de tilfellene hvor man får stadfestet at det foreligger spesifikke språkvansker opplever også mange foreldre at det er lite kunnskap og kompetanse rundt dette i kommunene og at barna ikke får den nødvendige oppfølgingen i skole eller barnehage.