Abid Raja (V): Hvordan vil statsråden bygge videre på den verdensledende kompetansen Norge har på nullutslippsferger, og vil det blitt satt krav til bruk av null- eller lavutslippsteknologi for de kommende fergeanbudene, slik det er slått fast i regjeringserklæringen?
Begrunnelse
Den første nullutslippsfergen er under bygging av det norske verftet Fjellstrand og settes i drift på Lavik-Opdal sambandet fra 1.1.2015. Dette blir den første bilfergen i verden som drives helt på utslippsfri fornybar strøm. Norge har verdensledende kompetanse på avanserte batteri- og hybridsystemer for skip igjennom bl.a. dette prosjektet. For å ha gode muligheter for å videreutvikle denne ledende kompetansen og næringsutvikling på dette i Norge, trengs det hjemmemarked for flere slike prosjekter.
Ni riksvegfergesamband skal lyses ut på anbud i 2014. Sambandene som skal lyses ut er over halvparten av riksvegferjesambandene og de vil bli lyst ut med kontrakter på åtte til ti år. Flere av fergesambandene kan være godt egnet for elektrisk batteriferge eller andre fornybare nullutslippsløsninger. Regjeringen har derfor en historisk mulighet til å redusere utslipp og bidra til miljøvennlig teknologiutvikling.
I regjeringserklæringen er det slått fast at Regjeringen vil:
«Utarbeide krav om at alle nye offentlige kjøretøy, og alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog, benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette»
samt
«Sørge for at offentlig sektor som kunde bidrar til å ta i bruk og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier og løsninger»
I svar til Stortingsrepresentant Raja den 28. november 2013 om fergesambandet Moss-Horten svarer samferdselsministeren at det er viktig å stille strenge miljøkrav ved alle offentlige anskaffelser, og at regjeringen vil utnytte de mulighetene som ligger i regelverket for offentlige anskaffelser til å skjerpe kravene. I svaret varslet ministeren at regjeringen vil fremme forslag til ny forskrift på dette i nær fremtid, med hensikt å gi økt etterspørsel som skal stimulere produsenter til å utvikle ny teknologi.
Dersom den varslede nye forskriften ikke blir fullført tidsnok for de kommende fergeanbudsutlysningene, er det like fullt viktig at det settes spesifikke krav i disse som ivaretar regjeringens mål om lav- eller nullutslippsteknologi og til å stimulere produsenter til å utvikle ny teknologi. Et hensiktsmessig anbudskrav vil være å stille krav til fornybart drivstoff. 100 % på de sambandene der det er teknisk mulig og en minimumandel på lengre samband der batteridrift alene ikke er egnet i dag, sammen med en tilstrekkelig miljøvekting i anbudet for å få til de beste miljøløsningene.
For å beholde rollen som verdensledende på nullutslipps skipsløsninger og de næringsmulighetene det gir for det sterke kompetansemiljøet vi har i Norge på dette, er det viktig med nye prosjekter nå som kan videreføre og videreutvikle løsningene som disse selskapene kan levere.