Terje Breivik (V): Hvor langt er arbeidet kommet med etableringen av en markedsportal, og når vil en slik portal være operativ for forbrukerne?
Begrunnelse
Mandatet til grunn for NOU 2011:4 "Mat, makt og avmakt" var blant annet å "gjennomføre en utredning om styrkeforholdene i verdikjeden for mat som skal bidra til åpenhet og innsyn, samt sikre forbruker...". På bakgrunn av mandatet anbefaler utvalget blant annet etableringen av en offentlig tilgjengelig dagligvareportal, finansiert av det offentlige, for å forenkle forbrukernes mulighet til å sjekke pris, innhold og kvalitet på varer i dagligvarehandelen. En slik portal kan sammenstille varer på kvalitet og pris, forenkle tilgjengelig informasjon om varer og sette forbrukere i stand til å foreta trygge og kvalifiserte produktvalg. Hovedmålet til en slik portal skal være å øke forbrukermakten og bidra til skjerpet konkurranse.
For at en slik dagligvareportal skal kunne etableres må det kreves en "pliktavlevering" av data om priser, næringsinformasjon og ingredienser. Dette kan sees på som en naturlig videreutvikling av den allerede gjeldende plikten til å ha pris og annen informasjon på alle varer, og vil i økende grad være nødvendig fordi forbrukere i høyere grad bruker internett til å finne informasjon om produkter.
NOU 2011:4 "Mat, makt og avmakt" anbefaler at "Forbrukerrådet får i oppgave å utrede og forberede etableringen av en prisportal, og at det settes ned en referansegruppe med representanter for BLD/LMD, konkurransemyndighetene og bransjeorganisasjoner.