Rigmor Andersen Eide (KrF): Er måten statsråden har opptrådt på overfor Statskog i saken om foretakets energiinnvesteringer retningsgivende for hvordan regjeringen vil forvalte sine andre eierskap i tiden fremover?
Begrunnelse
I 2006 ble energi etablert som eget forretningsområde i Statskog. Ett kraftverk står ferdig, Muoidejohka i Beiarn i Nordland, et annet er under bygging. Totalt har Statskog og samarbeidspartnerne søkt på rundt 40 prosjekter, og mange er under behandling.
I brev fra styret i Statskog til Landbruks- og matdepartementet den 22. mai, står det at det på to dagers varsel ble innkalt til ekstraordinært foretaksmøte i Statskog den 14. mai. På møtet ble det gitt beskjed om at regjeringen hadde bestemt at energivirksomheten skal begrenses til salg og utleie av fallrettigheter.
I samme møte ble det vedtatt et ekstraordinært utbytte på 56,6 mill. kroner, som Statskog hadde avsatt til småkraftinvesteringer i 2014.
Foretaksmøtet ble avholdt samme dag som regjeringen la frem forslag til revidert nasjonalbudsjett. Allerede før hastemøtet var 56,6 mill. kroner tatt inn på inntektssiden revidert budsjett.
Jeg er svært overrasket over måten regjeringen har håndtert denne saken. Å endre et foretaks forretningsmessige strategi uten en god dialog i forkant er dårlig eierskapspolitikk.
Det er også underlig at regjeringen velger å kutte i satsningen på «grønne sertifikatene» - fornybarsatsningen med investering i småskala kraftverk. Vi er langt unna å oppfylle både nasjonale og internasjonale klimamål. Det å kutte i fornybarsatsningen er et dårlig signal og går i gal retning når vi fremover skal gå fra fossilt til fornybar energi.