Kjell-Idar Juvik (A): I regjeringens Statsbudsjett prop. 1S har man nevnt strekningen E10/rv85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt i Nordland som et mulig OPS-prosjekt. Tidligere og i KVU er denne strekningen omtalt som Evenes-Sortland.
Betyr dette at man kun vurderer deler av strekningen som et OPS prosjekt, og hvorfor er da ikke hele strekningen med?
Begrunnelse
E10/rv85 Evenes-Sortland er omtalt i Nasjonal Transportplan, og Konseptutvalgsutredningen (KVU) som ble vedtatt i mars 2013 omhandler hele strekningen Evenes-Sortland i Nordland.
I regjeringens forslag til statsbudsjett er strekningen E10/rv85 Tjeldsund-Gullesfjorden-Langvassbukt brukt som benevnelse på et mulig OPS prosjekt.
Skal man ha full utnyttelse av effekten av denne strekningen er det viktig at man tar med hele strekningen og ikke kutter inn både på Evenes og Sortland siden av prosjektet.
Det er også verd å merke seg at det er stor enighet om at OPS prosjekt vil gi en dyrere vegbygging om man skal bruke ekstern finansiering av prosjektet. Eller ser man for seg kun OPS modellen som utbyggingsmetode og ikke finansierings metode.