Anne Tingelstad Wøien (Sp): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at alle barn med funksjonshemming/ekstra utfordringer får rett til assistentressurs i skolefritidsordningen uavhengig av hvor de bor?
Begrunnelse
Opplæringslova slår fast at "Kommunen skal ha eit tilbod om skolefritidsordning før og etter skoletid for 1.-4.årstrinn og for barn med særskilte behov på 1.-7 årstrinn. Skolefritidsordninga skal leggje til rette for leik, kultur- og fritidsaktivitetar med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna. Skolefritidsordninga skal gi barna omsorg og tilsyn. Funksjonshemma barn skal givast gode utviklingsvilkår. Areala, både ute og inne, skal vere eigna for formålet."
Det er bra at funksjonshemmede barn skal ha gode utviklingsvilkår og areal både ute og inne som skal være egnet for formålet i SFO, men det er ingen faginstans (PPT) som gir sakkyndig vurdering for behov for ekstra assistanse eller ekstra bemanning slik det gjøres i skolen. I dag er det foreldrene selv som må gå i dialog med kommunen og søke om ekstraressurs.
Det er ikke plikt til å gå i SFO, men opplæringsloven pålegger kommunen å ha et tilbud om aktivitet/opphold i tida før og etter skole når foreldrene er på jobb. For funksjonshemma barn/barn med ekstra utfordringar er ofte fritida en ensom tid fordi de ikke har forutsetninger for å delta på fotball, i skigruppa, balletten eller i korpset på lik linje med andre barn. Av den grunn blir SFO-tida ekstra viktig. Vennskap og et sosialt liv er like viktig for en som er lam, har svekket motorikk eller som strever på andre måter. Derfor er det urimelig at SFO-tida også blir en arena der de faller utenfor.
Ressurser til ekstra bemanning er etter dagens lov opp til den enkelte kommune å bevilge. Det kan bety at barn i nabokommuner blir behandlet ulikt alt ettersom kommunens økonomi og praksis ift barn med funksjonshemming/barn med ekstra utfordringer eller fordi foreldrene ikke klarer å skrive søknaden til kommunen på egenhånd. Konsekvensen av ordningen slik den er i dag er at barn ikke får delta i SFO, men må reise hjem når skoledagen er over. Det kan også føre til at foreldre må redusere sine stillinger og at barna faller utenfor fellesskapet. Dette er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, det er heller ikke vårt samfunn verdig.