Hans Fredrik Grøvan (KrF): Hva vil statsråden foreta seg for å sikre at barna i barnehagen får kjennskap til og kunnskap om våre kristne høytider i tråd med Rammeplan for barnehager?
Begrunnelse
I rammeplanen for barnehager heter det at i arbeid med spørsmålsstillinger om etikk, religion og filosofi skal barnehagen bl.a. bidra til at barna får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen. Videre heter det at personalet må la den kristne kulturarven komme til uttrykk blant annet gjennom høytidsmarkeringer og markere andre religiøse, livssynsmessige og kulturelle tradisjoner som er representert i barnehagen.
I en uformell ringerunde NRK har gjort til noen av de største barnehagene i Oslo og enkelte andre i resten av landet, viser det stor variasjon i hvordan barnehagen formidler det kristne innholdet i påsken. Det skapes et inntrykk av at mange barnehager dropper det kristne innholdet i påskefeiringen. Det kristne innholdet prioriteres bort til fordel for påskekyllinger og påskeegg.
Dette inntrykket bekreftes av religionsforsker Kari-Mette Walmann. Gjennom det forskningsarbeidet hun har gjennomført er det skapt et inntrykk av at en del barnehagelærere trekker seg unna det spesifikt kristne innholdet som knytter seg til påsken.
Det er bekymringsfullt når en så sentral høytid i vår kristne kulturarv synes å bli så vilkårlig behandlet i en del av de store barnehagene. Kristendommen er en sentral del av vår kulturarv og framstår som en viktig byggestein i vår sivilisasjon.
Om en slik praksis får utvikle seg vil det være helt klart i strid med Rammeplanen for barnehager. Det vil også bidra til å frata barn kjennskap til vår kristne kulturarv som har spilt og fortsatt spiller en sentral rolle i forståelsen av det samfunnet vi har i dag. Det bør derfor være en sentral oppgave for statsråden å sikre at alle barn i barnehagene våre får kjennskap til også denne delen av vår kulturarv.