Janne Sjelmo Nordås (Sp): Når den nye Glommakrysningen bygges, hvordan vurderer statsråden betydningen av Rv 22/Rv 111 mellom Hvam i Skedsmo og Sarpsborg som alternativ rute for trafikken mellom Oppland, Hedmark og Romerike og den søndre delen av Østfold og den svenske vestkysten?
Begrunnelse
GPS blir stadig viktigere i sjåførenes reiseplanlegging – både for privatbilister og yrkessjåfører. Dette betyr i enkelte sammenhenger at veitrafikken øker på strekninger som per nå ikke er rustet til å ta mot trafikkøkning – fordi GPS-en antyder at slike veier i en del tilfeller bringer trafikanten raskere fram til målet. Problemer med kø og trafikkork langs godt utbygde strekninger kan videre føre til at trafikkforskyvninger ut på den samme typen veger.
Ett eksempel på dette, er Rv 22/Rv 111 mellom Hvam i Skedsmo og Sarpsborg. Ruta kan i en del sammenhenger framstå som et godt alternativ til E6 gjennom Akershus, Oslo og Østfold.
En god indikasjon på trafikken langs denne ruta er trafikken på Rv 22 gjennom Trøgstad. Det er velkjent at veistandarden mellom særlig Fetsund og Båstad i Trøgstad er dårlig.
Riksveg 22 bygges nå ut med fire felter fra Lillestrøm og nesten fram til Fetsund. I gjeldende NTP er det lagt inn midler til ny Glommakrysning.