Lise Christoffersen (A): 8. mai 2015 valgte regjeringen å nullstille det regionale areal- og transportsamarbeidet i Buskerudbyen fra Lier til Kongsberg, igangsatt under forrige regjering. Det har skapt usikkerhet rundt realismen i å få til en helhetlig satsing på miljø og framkommelighet, med vei, kollektivtransport, gang- og sykkelveier.
Hva vil nå skje med de viktige prosjektene for videre byutvikling i Drammen og regionen for øvrig, som var forutsatt å inngå som en del av Buskerudbypakke 2, men som statsråden ser ut til å ha satt strek over?
Begrunnelse
I statsrådens pressemelding og brev datert 8. mai 2015 om veien videre for samferdselssatsing i Buskerudbyen og hovedlinjer for videreutvikling av transportnettet i Buskerud, brukes det begreper som en eventuell bypakke for Buskerud, der statens bidrag i hovedsak vil omfatte ny Strømsåstunnel på E-134 og utvikling av jernbanen mellom Drammen og Hokksund. Andre viktige prosjekter som tilfartsvei vest/tilfartsvei Konnerud (i sin tid definert som en del av E-134), nytt kryss på Bangeløkka og nytt kryss og ny jernbanestasjon ved Brakerøya nevnes ikke. Sistnevnte er en forutsetning for realisering av nytt sykehus med byggestart 2017 og ferdigstillelse 2022. Det har vært forutsatt at disse tre prosjektene skulle inngå som deler av henholdsvis E-134, Rv 23 og E-18. Det ser utfra statsrådens brev ikke lenger ut til å være tilfelle. Et helt nødvendig kollektivløft med hyppigere avganger, infrastruktur til buss og bybane og midler til Drammen kommunes planer for et sammenhengende sykkelnett og trygge skoleveier nevnes heller ikke. Dette er helt nødvendige tiltak for å sikre en fortsatt satsing på miljøvennlig byutvikling i Drammen og nabokommunene.