Kjell-Idar Juvik (A): Jeg er gjort kjent med at Widerøe har endret sine rutiner for transport av handikappede, som i praksis betyr at flere handikappede nå nektes å fly med dem.
Synes statsråden det er greit at Widerøe endrer sine rutiner som får slike følger for passasjerene, og vil statsråden ta dette opp med Widerøe for å få en løsning for handikappede som ønsker å benytte kortbanenettet?
Begrunnelse
Et av tilfellene som jeg er gjort kjent med er en multihandikapped passasjer fra Lakselv som tidligere har benyttet Widerøe for å komme seg heim. Nå må han reise via Alta og ta drosje mellom Lakselv og Alta, som gir en ekstra reisetid på 2,5 timer og en ekstra prislapp på kr. 6 300,-, hver vei. Grunnen til dette ar at Widerøe har endret sine rutiner for transport av handikappede og begrunnet dette med sikkerhet. Ruten mellom Lakselv og Tromsø inngår i Statens kjøp av flyruter. Endringen som Widerøe har gjort er så langt jeg kjenner til ikke nye eksterne krav, men en selvpålagt endring av rutinene, begrunnet i sikkerhet. Som medførte at denne kunden som har benyttet Widerøe i alle år, plutselig ble nektet å fly med dem. Når Staten utarbeider anbudskriterier for kortbanenettet er det viktig at man også ivaretar tilbudet til de handikappede. Det kan ikke være greit at Widerøe midt i en kontraktsperiode selvpålagt endrer på rutinene slik at det får slike konsekvenser for brukerne.